Saturday, October 9, 2010

mcm mana nak guna erk..??

still ramai lagi mama, ibu, mami, ummi kat luar sana yang masih 'blur' n 'konfius' camana nak gunakan CD nie...xperla...sebagai mami yang rasa terpanggil nak share..kat sini sy postkan info2 dan cara-cara nak gunakan CD nie key..!!

untuk adjust button saiz...


turutan pemakaian CD....


** ramai newbie yang bertanya, kenapa ada leaking...

jawapan saya ialah...

~ kebiasaan saiz yang dilaraskan salah...maybe terlalu longgar..(cuba lihat gambar yang ke 6 - kemasan tepi CD tidak longgar..) ;

~ CD tidak dibasuh sekurang-kurangnya 2x basuhan ;

~ menggunakan pencuci yang mengandungi softener / pelembut..ini akan menyebabkan permukaan insert tidak menyerap dengan baik;

~ pemakaian yang terlalu lama..lebih dari 3 @ 4 jam...;

so, jika tidak..tak mungkin CD akan leaking...

SELAMAT MENCUBA..!!!

No comments:

istilah dlm cd

1. CD : cloth diaper / lampin kain.

2. Pocket diaper : Lampin kain yg mempunyai poket untuk memasukkan insert/soaker mengikut keperluan bayi.

3. Insert/Soaker : Penyerap kebasahan yg diperbuat kebiasaannya dari fabrik microfibre, boleh juga diperbuat daripada kain napkin yg dilipat2.

4. Microfiber : Material tuala yg tebal, biasanya digunakan sebagai insert atau soaker untuk menyerap kebasahan.

5. Fleece : Sejenis fabrik yg tebal, gebu dan lembut seperti bulu biri2. Biasanya digunakan sebagai lapisan poket, diantara kulit bayi dan 'insert/soaker'. Fabrik ni membuatkan bayi berasa selesa dan kering.

6. PUL : Fabrik yg digunakan sebagai lapisan paling luar, mempunyai penebat air, mengelak kebasahan dari dalam menembusi luar lampin.

7. One size (OS) : Sais boleh diubah dari S /M/L dengan menggunakan snapbutton yg disediakan, boleh dipakai bayi dari lahir(3kg)- 3thn(13kg).